Hålla igång på jobbet

  • av

Vi är idag många som har mycket stillasittande jobb. Att slippa bära tungt eller gå långa sträckor i arbetet är såklart många som är tacksamma för. Allt eftersom våra arbeten blivit mer och mer kunskapsbaserade och maskiner tagit över de jobb som tidigare slet ut våra kroppar så har vi kunnat jobba en hel dag utan att behöva slita speciellt mycket på vår fysik. Att det tunga repetitiva jobbet har försvunnit mer och mer innebär såklart stora fördelar och att vi idag slipper många av de arbetsskador som var vanliga för 50 eller 100 år sedan. Våra kontorsjobb har dock inte bara medfört positiva saker tyvärr. Idag är andra sorters skador vanliga just därför att vi använder våra kroppar så lite i våra arbeten. Att sitta still långa perioder är dåligt för hälsan och kan även det ge förslitningsskador.

För att hålla oss friska även om vi har stillasittande jobb gäller det att tänka till och att ta små pauser där vi kan få tillfälle att röra på oss. Det är viktigt att stretcha, men även att motionera regelbundet om vi ska hålla oss friska över tid. Nedan beskriver jag några aktiviteter eller rörelser som nästan inte tar någon tid alls men som kan göra stor nytta för den stillasittande kontorsjobbaren.

Ta trapporna

Detta är kanske ett av de allra enklaste tipsen, men är trots det inte något som alla tänker på. I vår omgivning behöver vi till vardags ofta ta oss mellan olika våningsplan. Om man bor och jobbar i en stad så är det mycket vanligt att man passerar upp och ner inom byggnader flera gånger om dagen. På jobbet kanske du behöver ta dig mellan olika våningar för att komma till din arbetsstation, hämta kaffe, eller ha möten med kollegor. Om du bor i ett lägenhetshus så är ju inte heller säkert att du har “turen” att bo på bottenplan. Idag åker många hiss för att ta sig mellan dessa våningar, ibland bara av gammal vana eller för att alla andra gör det. Att istället i dessa lägen ta trapporna gör att man kan får in många minuters extra träning varje dag, utan att det behöver kosta dig någon extra tid alls! Gör det till en vana att alltid säga nej till hissen och istället ta trapporna.

Axelövningar

En av de kroppsdelar som oftast tar stryk när man sitter och jobbar framför en dator stora delar av dagen är axlarna. Många som har kontorsjobb känner sig ofta stela och har värk i axlar och armar. Inte allt för sällan accepterar man detta tillstånd, visst man kanske sträcker på sig lite då och då till exempel när man går till kaffemaskinen men glömmer sedan bort att röra på sig under arbetspassen vid skrivbordet. Bara för att man jobbar stillasittande behöver man inte accepterar axelsmärtan som ett kroniskt tillstånd.

Det är lätt hänt att man glömmer bort att strecha axlarna, sätt därför gärna ett alarm på din mobil så att du kan göra dina axelövningar några gånger per arbetsdag. En enkel men bra övning du kan göra är att ställa dig upp och sedan höja och sänka axlarna några gånger. Genom att andas in när man höjer axlarna och andas ut när man sänker dem igen så får man en bra och naturlig rörelse. När man upprepat denna övning ett antal gånger kan man slappna av och sedan “skaka loss” axlarna. När man känner sig lös och ledig kan man sedan rulla med axlarna, först bakåt några gånger och därefter framåt några gånger. Avslutar gör man med att skaka loss axlarna ännu en gång. Testa själv gärna denna övning så ska du nog se att du känner dig mer avslappnad i axlarna, redan efter första passet.

Sträcka på benen

Våra ben är gjorda för att ta oss mellan olika platser. När de inte får jobba på länge kan de orsaka att man får smärta, både i benen men även andra delar av kroppen som exempelvis ryggen. Sträcka på benen kan så klart göra genom att ta regelbundna små pauser under arbetsdagen där man ser till att gå lite fram och tillbaka. Om man inte vill se konstig ut inför sina kollegor så kan man se till att man har små ärenden att göra inom kontoret snarare än att bara gå fram och tillbaka på en och samma plats. Sträcka på benen kan man även göra mer bokstavligt talat. En enkel men bra övning man kan göra i sin egen kontorsstol är att bara sitta upprätt och sträcka ut ett ben i taget. I denna övning sitter man rak i ryggen. Utförandet går till på så sätt att man lyfter på benet och flexar med foten, benet ska lyfta från stolen. Benet och foten ska böjas mot dig varefter man pressar tillbaka till sträckt läge. När man gjort detta sänker man benet och låter foten åter gå i golvet. Denna övning kan med fördel upprepas några gånger för varje ben.