För många av oss är träning en viktig del av vardagen för att må bra och hålla kroppen igång. Även om många motionerar eller går till gymmet flera kvällar i veckan efter jobbet så är det många som glömmer att ta hand om kroppen på jobbet. Vi spenderar trots allt merparten av vår vakna tid på arbetsplatsen, självklar spelar det stor roll för vårt välmående vad vi har för ergonomi på jobbet.

Jag jobbar själv på kontor, såsom så många andra i dagens arbetsliv. Jag tänkte därför fokusera detta inlägg på den typen av jobb. Med det sagt så är det så klart självklart förmodligen ännu viktigare att man på fysiska jobb har den rätta ergonomin och de rätta verktygen för att klara av sitt jobb. Skillnaden med ett fysiskt jobb jämför med ett kontorsjobb är ofta att det finns officiella föreskrifter och regler för hur det fysiska jobbet ska utföras och vilka hjälpmedel som ska användas just för att undvika att den anställde skadar sig på jobbet. Vad det gäller kontorsarbete är det ofta upp till den anställde själv att efterfråga bra och ergonomiska skrivbord, stolar, datortillbehör med mera. I ett väldigt statiskt stillasittande jobb kan värken och skadorna också komma smygande över lång tid, varför man kanske inte tänker på att vidta åtgärder förrän det gått så lång att kroppen själv säger ifrån rent fysiskt.

Att variera sin arbetsställning

Ett av de vanligaste misstagen en kontorsarbetar gör att man bara sitter still. Visst, självklart är det omöjligt att röra sig mycket i många jobb. Man har ett arbete som går ut på att sitta vid en dator, då får man hålla sig vid datorn större delen av tiden varken man vill eller ej. MEN, som anställd har du rätt att besöka toaletten, ta en kort kaffepaus, gå och prata med kollegor om arbetsrelaterade ärenden. Om man utnyttjar dessa mikropauser på ett bra sätt och sprider ut dem men jämna mellanrum så betyder det mycket för din hälsa. När du rör på dig så stretchar du muskler och leder och sätter även igång blodcirkulation.

Ett annat tips är att försöka stå och arbeta mer än du sitter. På en modern arbetsplats har du rätt att kräva ett höj och sänkbart skrivbord. Det är bättre för kroppen att stå än att sitta eftersom det aktiverar fler muskler, balanssinnet och blodcirkulationen. Med det sagt så ska det tilläggas att det är bra att sitta ibland också! Kroppen gillar nämligen variation, sitter du bara eller står du bara så är risken att du stelnar till och att vissa leder och muskler belastas orimligt mycket. Genom att stå, sitta och röra på sig växelvis så får man kroppen att göra det den är byggd för, det vill säga en variation av olika uppgifter.

Länkar

Om ergonomi och arbetsmiljö från Arbetsmiljöverket:

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/arbetsstallning-och-belastning—ergonomi/

Om ergonomi och belastningsskador från sjukvårdsupplysningen: https://www.1177.se/Skane/Tema/Halsa/Fysisk-aktivitet/Ergonomi/?ar=True