Hoppa till innehåll

Träna med hjälp av studsmatta

  • av

studsmattaAtt hoppa på en studsmatta kan tyckas vara en mindre ansträngning, men faktum är att det tränar både muskler och kondition på ett utmärkt sätt. Om man hoppar intensivt så motsvarar ca 10 minuters hoppande nästan 30 minuter i löpspåret. Att hoppa kan även vara ett sätt att skona exempelvis knäna och höfterna eftersom de inte alls belastas lika hårt som vid löpträning. Som med all träning så är det så klart bra att variera, att bara hoppa på en studsmatta sliter sannolikt även det på kroppen på ett ensidigt sätt. Är du en person som springer regelbundet är det dock ett utmärkt komplement att då och då använda studsmattan istället för att minska risk för ensidigt slitage. Eftersom man får upp pulsen så snabbt är det också ett bra sätt att få lite träning gjord vid tillfällen när man inte har så mycket tid över. Att ha en studsmatta hemma är ett bekvämt sätt att alltid ha tillgång till effektiv konditionsträning. Fördelar är att den är billig och smidig. Lite mindre studsmattor går bra att skjuta in under sängen eller att ställa på högkant bakom en dörr.

 

Övningar

Bashopp

Detta är den enklaste av alla övningar och en en oerhört effektiv basrörelse. Rörelsen börjar med att man står mitt på mattan med fötterna parallellt mot varandra. Man böjer i hoppet benen lätt och drar fram armarna får att få fart med hjälp av kraften från deras pendling. Väl uppe i hoppet rätar man ut benen och för armarna över huvudet. Denna övning kallar jag basövning eftersom den tränar de flesta muskelgrupperna i kroppen.

Löpning

En enkel övning som helt enkelt går ut på att man står och ”löper” på plats på mattan. Du beter dig alltså som att du springer men du står kvar på en och samma plats. Detta görs med fördel med ett högt tempo där du får upp en rejäl puls.

Höga knän

I denna övning löper man lite lätt på studsmattan men man drar upp knäna mycket mer mot magen än man annars skulle gjort vid en normal löpning. Det är viktigt att sätta ner hela foten i mitten av mattan när man byter ben. Denna övning tränar magmuskler, ben- och sätesmusklerna.

Vriden överkropp

Rörelsen börja med att man står med fötterna parallellt placerade mitt på mattan. Gör ett hopp med lätt böjda knän. Fötterna ska sedan landa vridna åt höger medan överkroppen vrids åt vänster. Håll upp armarna vid bröstet, de ska följa med i överkoppens vridning. Vid nästa hopp byter överkropp och även fötterna riktning åt andra hållet. Denna övning tränar ben och överkropp.

Läs mer om att träna med studsmatta: https://www.expressen.se/halsoliv/hoppa-dig-i-toppform/

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.